

PRETPARK VOOR DROMERS EN DOENERS
DE GLASFABRIEK
Oppervlakte
5,5ha
Toekomstige functie
Wonen en werken
Opdrachtgever
Blauwhoed + Dudok Real Estate
Opdracht
Gebiedsbranding in aanloop naar en tijdens trasformatie
Middel; placemaking; tijdelijke verhuur, events, programmering
Periode
Start maart 2022
De Glasfabriek is één van de oudste Schiedamse fabrieksterreinen. Blauwhoed en Dudok. herontwikkelen het terrein tot een gemengd hoogstedelijk woon- en werkgebied. Er komt ruimte voor dienstverlening, kantoren, horeca en kleinschalige maakindustrie. BANK15 is gevraagd om een bijdrage te leveren aan de transformatie met placemaking.
Aanpak
BANK15 werkt altijd vanuit een propositie. Een onderscheidend thema dat verbindt, past bij het gebied en de aandacht pakt van inwoners en potentiële huurders. Met de visie op gebiedstransformatie van de opdrachtgever en het karakter van het gebied als basis lanceerden we de propositie ‘Pretpark van dromers en doeners’.
Propositie
‘Pretpark van dromers en doeners’
Makers zijn de motor van vernieuwing. Dus geven we in de Glasfabriek een mix van ervaren en aanstormende makers de ruimte om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zo ontstaat een levendige creatieve plek. Een pretpark waar makers mogen dromen en doen en publiek vanzelfsprekend aanwezig is en hun ontwikkeling meebeleeft.
Traffic
Wij activeren ons netwerk van creatieve makers en ondernemers om in de Glasfabriek een volgende stap in hun carrière te maken. Op dit moment cureren we 42 huurders die passen binnen de propositie. Zoals sculptuurmakers, 3D-kunstenaars, meubelmakers, architectenbureau’s, een tattooshop, expositieruimte, sportschool, fietsenmakerij, fotografen, illustratoren, grafisch ontwerpers, designers, een videoproductiebedrijf, custom motor bike garage, timmerateliers, handgetufte tapijten en nog veel meer.
We organiseren events in samenwerking die passen bij de gebiedsbranding en die tegelijkertijd zorgen voor traffic naar de locatie. In de Glasfabriek zijn dat tot nu toe: de post-graffiti expositie Glashard in samenwerking met het Stedelijk Museum, Het Grote Rotterdams Kunst Atelier Weekend, It Went Dark, Festival O en het International Distillers Festival (IDDF). Ook diende de Glasfabriek als decor voor de opnames van een Netflix film.
Horeca ondersteunt de makers en events én vergroot de aantrekkingskracht
Onze samenwerking met Heineken maakt het mogelijk om ondernemers te ondersteunen. In de Glasfabriek geeft BANK 15 Eurobrouwers en Ultraum de ruimte. Eurobrouwers pakt uit met een bierbrouwerij en een restaurant ontsproten uit hetzelfde horecabrein als BAR. Ultraum is een kunstenaarscollectief dat een bar opent met kleine bites.
RESULTATEN
&BANK15
Een traject is succesvol als we van een locatie een tijdelijk iconische plek weten te maken. Een plek waar een gebalanceerde selectie van creatieve makers en liefhebbers samenkomt. Een plek met historie, vandaag een plek voor makers en morgen een creatief woongebied.
Resultaten
-
52 huurders
-
84 Events (commercieel)
-
Traffic (30.000 bezoekers in 2022)
-
AD kopte vorige jaar ‘Als Rotterdam Manhattan is dan is Glasfabriek Brooklyn’.)